Acupressuur en innerlijke rust

Het valt vaak niet mee om je kalmte te bewaren. In ons en om ons heen hebben we last van de nodige turbulentie. Op het werk en thuis, er is genoeg te doen, te regelen en te plannen. De yang-energie van bezig zijn en activiteit is over het algemeen erg duidelijk voelbaar, terwijl de yin-energie van rust, kalmte en stabiliteit op de achtergrond blijft. Juist omdat we zo gericht zijn op de yang-energie, is het soms zo moeilijk om tot rust te komen en te ontspannen.
 

Maar om fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel gezond te blijven is een goede balans tussen de yang- en de yin-energie in onszelf enorm belangrijk.

 
 

De onderstaande serie is bedoeld voor als je niet tot rust kunt komen, als je gedachten maar voortrazen, je hart hard klopt, je ademhaling hoger is dan prettig voelt en je gestressed bent. Doe deze serie ook eens als je het gevoel hebt nergens tijd voor te hebben ….

 
De afzonderlijke acupressuurpunten die allemaal op het gouverneursvat en het conceptievat liggen, twee zeer belangrijke meridianen in het lichaam, zijn op zichzelf al goed om regelmatig te stimuleren, maar in combinatie met elkaar versterk je de positieve effecten nog eens extra.

 

 
 
Zit rechtop, met je voeten stevig op de vloer. Zet je wijsvinger en middelvinger van je ene hand tegen elkaar en houd zo gv 20 (Honderd Ontmoetingen) boven op je hoofd vast. Dit punt bevindt zich op de lijn die je kunt trekken van het ene oor naar het andere, precies boven op je hoofd. De wijsvinger en middelvinger van je andere hand plaats je zachtjes op cv 24,5 (Derde Oog), tussen je wenkbrauwen (zie foto). Haal diep en met aandacht adem in je buik en blijf zo bijvoorbeeld 1 of 2 minuten zitten.

 
 
 

Neem dan een korte pauze, schud je armen, handen en polsen even los en zet dan je ene hand weer op dezelfde manier boven op je hoofd op gv 20. Plaats nu je andere hand op cv 17 (Zee van Rust) en breng je aandacht naar je hartgebied terwijl je rustig ademhaalt in je buik (zie foto bovenaan). Dit punt bevindt zich midden op het borstbeen, op de verbindingslijn tussen de tepels.

 
Terwijl je ademhaalt, zou je ook nog aan een voor jou rustgevende kleur of een rustgevende plaats kunnen denken om het effect te versterken. Houd ondertussen je voeten goed op de grond.

 
Leg tot slot je handen op je schoot en houd met de vingers van je ene hand je middelvinger vast. Bij deze vinger eindigt de hartbeschermer en door deze vinger bewust vast te houden, kun je je na een paar minuten al een stuk rustiger voelen. Doe hetzelfde daarna met de andere hand. Niet te hard knijpen in je vinger, gewoon rustig vasthouden.

 
Deze combinatie van acupressuurpunten is een praktische en makkelijk toepasbare manier om verlichting te brengen bij hoofdpijn, angst en nervositeit, stress en hormonale problemen. Aangezien deze acupressuurpunten invloed hebben op de geestelijke helderheid, kun je ze zeker ook gebruiken bij leerproblemen, add en adhd. Behandel jezelf er ook mee als je je beter wilt concentreren of wilt mediteren.

 
“Als je troebel water met rust laat, wordt het vanzelf helder.”
Lao-tse

 
Andere artikelen over innerlijke rust: Wil je ook meer rust in je hoofd? en Zorg voor je hart.

 
 





Gratis E-Book
Meld je snel aan

Klik HIER om je aan te melden voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis ebook.

Reactie: "Hi Franka,
Heel veel dank voor deze fijne doeltreffende oefeningen. Ik heb de eerste 5 oefeningen gedaan en ik voel de energie aan de binnenkant van de bovenarmen vloeien, het is heerlijk, nogmaals dank. Deze oefeningen blijven dicht bij mij en ik ga ze delen met geïnteresseerden in mijn omgeving."


Do-In les
voel je soepel en energiek

Afbeelding Do-In yoga
Klik HIER voor meer informatie.
Een gratis proefles is mogelijk.



Yoga-Relaxdag

ontspanning, uitrusten

Klik HIER voor meer informatie over deze unieke dag.


Boeken die energie geven
Boekentips