Gespannen schouders

oefening om schouders te ontspannenLaatst las ik: “Noodkreet! Wie helpt mij van mijn gespannen schouders af?!”

Inderdaad zijn gespannen schouders iets waar veel mensen mee kampen. Niet alleen volwassenen, ook kinderen kunnen er al last van hebben.

Het vervelende ervan is, dat hoe meer je probeert je schouders te ontspannen, hoe minder het lijkt te lukken. Integendeel, het wordt soms alleen maar erger! Bij stress en ook als je lang zit, bijvoorbeeld bij een lezing of op je werk, kun je last krijgen van je schouders.

Bleef het daar maar bij. De hoofdpijn die je ervan kunt krijgen, is ook geen pretje.

Pijn of spanning in het schoudergebied geeft vaak iemands emotionele en lichamelijke toestand weer. Veel stress, emotionele spanningen, of vermoeidheid spelen vaak mee bij spanning en pijn in de schouders. Ook een verkeerde lichaamshouding geeft aanleiding tot dit soort hinderlijke ongemakken.

Er zijn gelukkig hele goede oefeningen die je kunt doen. Probeer ze maar eens uit en kijk wat er voor jou werkt.

Eerste oefening: schouderklopjes

(Eigenlijk altijd goed om jezelf schouderklopjes te geven, en nu helemaal!)

Maak van je rechterhand een losse vuist, met je duimen aan de buitenkant. Houd je pols ontspannen. Beklop met een losse vuist en pols je linkerschouder, beginnend vlakbij je nek, dan naar je rug toe en via je schouder weer terug naar je nek. Doe dit zo lang als je prettig vindt. De ervaring leert trouwens dat te hard kloppen averechts kan werken. Begin dus zacht. Eventueel kun je wat langer kloppen op de meest gespannen schouder.

Tweede oefening

Krom je vingers van beide handen. Leg je handen boven op je schouders (zie afbeelding bovenaan de pagina). Je linkerhand op je linkerschouder en je rechterhand op je rechterschouder. Zoek achter de nekspier en direct boven het schouderblad naar een harde of pijnlijke plek. Geef daar druk met je vingers. Laat het gewicht van je armen naar voren hangen, met je vingers op de gespannen plek. Adem diep door terwijl je dit punt ongeveer een minuut lang vasthoudt.

Er zijn nog meer oefeningen en acupressuurpunten die hierbij goed van pas komen, dus houd de website in de gaten. Dit artikel krijgt binnenkort een vervolg!

Aarzel niet om een reactie te geven, je helpt er vast een ander mee!



Gratis E-Book
Meld je snel aan

Klik HIER om je aan te melden voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis ebook.

Reactie: "Hi Franka,
Heel veel dank voor deze fijne doeltreffende oefeningen. Ik heb de eerste 5 oefeningen gedaan en ik voel de energie aan de binnenkant van de bovenarmen vloeien, het is heerlijk, nogmaals dank. Deze oefeningen blijven dicht bij mij en ik ga ze delen met geïnteresseerden in mijn omgeving."


Do-In les
voel je soepel en energiek

Afbeelding Do-In yoga
Klik HIER voor meer informatie.
Een gratis proefles is mogelijk.



Yoga-Relaxdag

ontspanning, uitrusten

Klik HIER voor meer informatie over deze unieke dag.


Boeken die energie geven
Boekentips