Dit helpt bij piekeren en bezorgdheid

Wat kun je toch piekeren en je zorgen maken en wat is dit toch vaak verspilde energie!

Ja, het is een onzekere tijd en ja, sommige zorgen zijn terecht, en ja soms valt het ons allemaal zwaar hoe het loopt in deze coronaperiode en wanneer en hoe dit eindigt. Gelukkig ben je geen willoos slachtoffer van je gevoelens. Je kunt bijvoorbeeld een paar keer diep ademhalen en weer contact maken met je lichaam. Probeer je bewust te zijn van wat je denkt, maar blijf op afstand en laat je niet verleiden met je gedachten mee te gaan. Soms is de situatie te intens en kun je geen rust vinden. Met behulp van je gedachten kun je het piekerproces ook onderbreken of een halt toeroepen. Je kunt jezelf bijvoorbeeld vijf sleutelvragen stellen:

  1. Is wat ik denk echt waar?
  2. Is deze gedachte behulpzaam voor mij?
  3. Is mijn gedachte vriendelijk en/of wijs?
  4. Wie zou ik zijn zonder deze gedachte(n)
  5. Hoe zou ik zijn zonder deze gedachte(n)

Ook acupressuur is een veilige en ontspannende manier om je te richten op je lichaam en op het loslaten van spanningen. Zo krijg je weer de controle terug over je gedachten en kun je meer mindful reageren.

Bezorgdheid en stress heeft veel impact op hoe je je fysiek, mentaal en emotioneel voelt, op wat je aankunt, op je stemming en op je kijk op de wereld. Het gepieker speelt zich af in je hoofd, maar ook je spijsvertering kan veel last van hebben van bezorgdheid en piekeren. Het kan je mentaal uitputten en omdat je met je aandacht zo vaak bij je gedachten bent, wordt de verbinding tussen je denken en je lichaam steeds zwakker. Als dat is wat je wilt, dan kun je hier stoppen met lezen …..

Hoe zou het zijn als je meer vertrouwen zou voelen en als je je fysiek, emotioneel en mentaal krachtiger zou voelen? En dat je voelt dat je opgebouwde spanning verdwenen is of veel meer op de achtergrond is? Als je voelt dat je weer in de piekermodus terecht bent gekomen of dreigt te komen, probeer dan de volgende acupressuurpunten eens te behandelen bij jezelf. Dit liggend doen is het prettigst, maar als de nood hoog is en er is alleen een stoel voorhanden, dan kun je natuurlijk ook zittend aan de slag gaan. Als je tijdens de zelfbehandeling afstemt op hoe je je voelt, dan komt je geest ook langzamerhand tot rust.

De gekleurde cirkeltjes op de afbeeldingen geven aan waar de acupressuurpunten zich bevinden.

Milt 16 (dit punt heet heel toepasselijk “Droevige buik”)

Dit ligt langs de onderkant van de ribbenkast, op een denkbeeldige verticale lijn door de tepels.

Door dit punt een paar minuten vast te houden en ondertussen diep adem te halen, stimuleer je de doorstroming van de energie in dit gebied en kun je de spijsvertering in positieve zin beïnvloeden.

Een betere spijsvertering zorgt er ook voor dat je minder gevoelig bent voor piekeren en bezorgdheid.

Gouverneurbaan 16

Dit punt ligt midden op het achterhoofd, in de grote holte onder de schedelbasis. *

Door dit punt vast te houden wordt je denken ontspannender en ruimer en open je je hoofd, je nek en je keel.

Je kunt de punten ook allebei tegelijk vasthouden. Dan leg je je rechtermiddelvinger op het punt in de holte bij je schedelbasis, en de vingers van je linkerhand rechts op milt 16 en de muis van je linkerhand links op milt 16.

Wanneer je het gevoel van ruimte en ontspanning hebt ervaren, probeer dit gevoel dan vast te houden en te onthouden. De volgende keer dat je aan het piekeren slaat en de zorgen het overnemen, kom je sneller tot ontspanning als je je dat gevoel van kalmte en ontspanning herinnert.

Misschien vind je deze post ook interessant: https://flowofenergy.nl/stress-hoe-kom-je-snel-tot-rust/

Mensen raken niet van slag door de dingen zelf, maar van de gedachten die ze over de dingen hebben.” (Epictetus)

De zwart-witfoto is afkomstig uit “In balans met acupressuur”, Michael Reed Gach, Altamira-Becht BV, 2005.



Gratis E-Book
Meld je snel aan


Klik HIER
om je aan te melden voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis Ebook.

Reactie: "Hi Franka,
Heel veel dank voor deze fijne doeltreffende oefeningen. Ik heb de eerste 5 oefeningen gedaan en ik voel de energie aan de binnenkant van de bovenarmen vloeien, het is heerlijk, nogmaals dank. Deze oefeningen blijven dicht bij mij en ik ga ze delen met geïnteresseerden in mijn omgeving."


Do-In les
Voel je soepel en ontspannen

Afbeelding Do-In yoga
Klik HIER voor meer informatie.
Een gratis proefles is mogelijk.



Nieuwe workshop:
Onderweg naar je Ikigai


Laat je passie, levensmissie, beroep en roeping samensmelten tot iets nieuws wat jou energie geeft en blij maakt.



Klik HIER voor meer informatie.


Yoga-Relaxdag

ontspanning, uitrusten

Klik HIER voor meer informatie over deze unieke dag.


Boeken die energie geven
Boekentips