Hoezo, goed voor je?

afbeelding wijsvingerIn de vakantie heb ik me verdiept in het boek van Giulia Enders: De mooie voedselmachine.

Ze schrijft gemakkelijk en ze legt allerlei zaken rondom de darmen en de spijsvertering goed uit. Ik besefte wat een wereld apart onze darmen eigenlijk zijn. Vaak gaan we er pas aandacht aan besteden als er problemen zijn met onze spijsvertering en/of onze darmen.

Maar proactieve positieve aandacht doet voor je lichaam wonderen, en waarom zou dat niet gelden voor je darmen?

Wat ik onder andere leerzaam vind, is dat ze het verschil

uitlegt tussen probiotica en prebiotica.
 
 
 
Ze schrijft: “Probiotica zijn levende bacteriën die je kunt kopen. Deze zou je 4 weken lang regelmatig moeten innemen en moeten opmaken voor de uiterste houdbaarheidsdatum. Probiotica werken als een soort kuurtje voor de darm, bijvoorbeeld voor na een antibioticakuur.

Bij prebiotica gaat het hierom: door bepaald eten bevorder je goede bacteriën. Het komt erop neer dat deze voedingsmiddelen worden bewerkt door bacteriën, een proces dat fermentatie heet. Prebiotica kun je dagelijks gebruiken. Er is wel een voorwaarde: ergens in de eigen darm moeten goede bacteriën aanwezig zijn. Deze kun je met prebiotisch voedsel stimuleren.

Een voorbeeld van prebiotisch voedsel zijn kombuchadrankjes, miso en sojasaus.”

Dus als je iets goeds wilt doen voor je zelf, dan eet je iedere dag iets van dergelijke gefermenteerde produkten.

Daarom heb ik laatst dit prebiotische recept (wat klinkt dit apart!) gemaakt: gefermenteerde venkel.
Hiervan eet je dan iedere dag een paar stukjes. Zo lekker!  
 

Ook energetisch kun je iets goeds doen voor je darmen.


Bij je wijsvingers begint je dikke darm-meridiaan die je dikke darm van energie voorziet. Hij gaat door naar je neusgaten. Mocht je trouwens een afbeelding willen zien van de dikke darm-meridaan, klik dan hier

Afhankelijk van wat je wilt, kun je je wijsvingers een voor een rustig vasthouden (als je darmen onrustig zijn of te actief) of stimuleren door erover heen te wrijven in de richting van je hand (als je darmen wat extra stimulans kunnen gebruiken).
Het harmoniseren en ondersteunen van de dikke darm-energie helpt bij verstopping, diarree, een onzuivere huid en ook bij emotionele spanningen.

Een volgende keer nog wat energie-oefeningen voor de dikke darm, dus houd de site in de gaten
  
 
“Er zijn tijden dat we onszelf
voor de gek kunnen houden. 

Er zijn tijden dat we anderen
voor de gek kunnen houden. 

Maar we kunnen nooit
ons lichaam voor de gek houden. 

Het is de meest sensitieve barometer
van onze innerlijke wereld.”
 

Sherrill Sellman

 





Gratis E-Book
Meld je snel aan


Klik HIER
om je aan te melden voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis Ebook.

Reactie: "Hi Franka,
Heel veel dank voor deze fijne doeltreffende oefeningen. Ik heb de eerste 5 oefeningen gedaan en ik voel de energie aan de binnenkant van de bovenarmen vloeien, het is heerlijk, nogmaals dank. Deze oefeningen blijven dicht bij mij en ik ga ze delen met geïnteresseerden in mijn omgeving."


Do-In les
Voel je soepel en ontspannen

Afbeelding Do-In yoga
Klik HIER voor meer informatie.
Een gratis proefles is mogelijk.



Nieuwe workshop:
Onderweg naar je Ikigai


Laat je passie, levensmissie, beroep en roeping samensmelten tot iets nieuws wat jou energie geeft en blij maakt.



Klik HIER voor meer informatie.


Yoga-Relaxdag

ontspanning, uitrusten

Klik HIER voor meer informatie over deze unieke dag.


Boeken die energie geven
Boekentips