Nerveus voor de netwerkbijeenkomst?

Wat is dat toch vervelend als je je druk loopt te maken vanwege een netwerkbijeenkomst of omdat je een presentatie moet houden. Je wilt helemaal niet nerveus zijn, maar toch ben je het.
 

Op jezelf in praten helpt niet zo. Je blijft dat gevoel maar houden. Droge mond, rode vlekken in je gezicht, gespannen gevoel, je hebt het heel warm of juist koud. Misschien heb je er alweer spijt van dat je je hebt opgegeven of het hebt afgesproken. Maar je wilt of moet doorzetten en je wilt niet dat anderen merken dat je zenuwachtig bent.

 
Wat helpt je hierbij? Lees hieronder hoe je je binnen korte tijd beter kunt voelen.
 

In het Oosten kennen ze die zenuwen ook. En laten er nu ook acupunctuurpunten zijn die je bij jezelf kunt behandelen.
 

Als je ergens tegenop ziet en nerveus voor bent, neem dan een paar minuten de tijd om je rust te vinden. Ga ruim op tijd van huis, zodat je niet ook eens extra in de stress raakt door verkeersproblemen of vertraging met de trein.
 

Eenmaal een plekje in de trein veroverd of aangekomen met de auto ga je rechtop zitten met je voeten plat op de vloer.
 

foto hartbeschermer/pericardium 6

Druk met je duim een paar minuten op het acupunctuurpunt op je onderarm. Het bevindt zich ongeveer twee duimbreedtes onder je pols aan de binnenkant van je arm. Haal ondertussen rustig en diep adem in je buik. Doe hetzelfde bij de andere kant. Dit punt geeft verlichting bij stress en spanning.
 

Hoe voelt het voor je?
 

Let sowieso eens op je ademhaling als je gespannen bent. Meestal is deze bij stress en spanning te hoog. Je ademt dan niet in je buik, maar veel hoger. Ach, wat geeft dat, denk je misschien. Daar kom ik in een ander artikel op terug.
 

Waar het nu om gaat is dat je je rustiger voelt als je ademhaling lager is.
 

Een ander acupunctuurpunt dat goed helpt bij nervositeit en spanning bevindt zich midden in je handpalm (zie foto).
Als je naar je handpalm kijkt zoek je precies het midden op. Druk hier met je duim een paar minuten en haal ondertussen rustig adem. Doe dit ook weer bij je andere hand. Het makkelijkst is het als je je hand ergens neerlegt, op een tafel of op je been.
 

Als je je rustig voelt, kun je gemakkelijker contacten leggen en sta je meer open voor je gesprekspartners. Zij voelen dit ook (soms onbewust) aan. Wie weet wat daar weer voor goeds uit voortkomt voor je.
 

Ik zou het leuk vinden jouw ervaring te lezen. Iedereen kan daarvan leren. Deel je ervaring met ons en geef een reactie!



Gratis E-Book
Meld je snel aan


Klik HIER
om je aan te melden voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis Ebook.

Reactie: "Hi Franka,
Heel veel dank voor deze fijne doeltreffende oefeningen. Ik heb de eerste 5 oefeningen gedaan en ik voel de energie aan de binnenkant van de bovenarmen vloeien, het is heerlijk, nogmaals dank. Deze oefeningen blijven dicht bij mij en ik ga ze delen met geïnteresseerden in mijn omgeving."


Do-In les
Voel je soepel en ontspannen

Afbeelding Do-In yoga
Klik HIER voor meer informatie.
Een gratis proefles is mogelijk.



Nieuwe workshop:
Onderweg naar je Ikigai


Laat je passie, levensmissie, beroep en roeping samensmelten tot iets nieuws wat jou energie geeft en blij maakt.



Klik HIER voor meer informatie.


Yoga-Relaxdag

ontspanning, uitrusten

Klik HIER voor meer informatie over deze unieke dag.


Boeken die energie geven
Boekentips