Ontspannende meditatie voor je hart

afbeelding hart 2In mijn vorige post ben ik dieper ingegaan op wat stress allemaal met je doet.

Om je weer eens goed te ontspannen vind je hier een hele aangename hartmeditatie.

     
     

    Ga op de grond liggen, bijvoorbeeld op je yogamatje. Je kunt de meditatie ook in bed doen, maar hierbij loop je het risico dat je in slaap valt.
     
    Maak het je gemakkelijk en zorg voor een comfortabel gevoel. Zet eventueel je voeten plat op de grond als je last hebt van je rug of leg wat kussens onder je knieën.
    Neem een paar minuten de tijd om te ontspannen.
    Voel hoe je lichaam op de vloer ligt en contact maakt met de yinenergie van de aarde.
     
    Haal een paar keer diep adem, alsof je iets heel lekkers ruikt. Ontspan bewust bij iedere uitademing, laat zoveel mogelijk spanning los uit je lichaam.
    foto gekruiste armen
    Zet nu je handen gekruist in je oksel (zie foto).
    Door deze houding maakt het eerste punt van de hartmeridiaan contact met het laatste punt ervan. Doordat je armen op je hartgebied gekruist zijn, maak je ook contact met je hart.
    Blijf rustig doorademen.
     
    Neem een heel aangename herinnering in gedachten, of een situatie waarin je je heel goed voelde, of iemand of een dier waar je veel vertedering bij voelt. Laat je hoofd en je hart zich langzaam helemaal vullen met dit beeld, dit gevoel of deze gedachte.
    Neem voldoende tijd hiervoor.
     
    Stel je nu voor dat er een verbinding is tussen je hart en het middelpunt van de aarde.
    Dit kan bijvoorbeeld een koord van wit licht zijn tussen je hart en de aarde.
    Voel hoe je hart helemaal tot rust komt door deze verbinding met de aarde.
     
    Stel je daarna voor dat er een verbinding is tussen je hart en de hemel.
    Voel hoe je hart gevuld wordt met licht
    .
     
    Na verloop van tijd breng je je aandacht weer terug naar je hele lichaam.
    Voel weer hoe je op de grond ligt en adem een paar keer diep in en uit.
    Leg je handen weer naast je op de vloer of leg ze op je buik, onder je navel.
    Neem de tijd om bij te komen en rustig overeind te komen.
     
    Geniet nog na van dit gevoel van ontspanning en (innerlijke) rust.

 

“Neem rust, want een veld dat rust geeft een grote oogst.”
Ovidius

 





Gratis E-Book
Meld je snel aan


Klik HIER
om je aan te melden voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis Ebook.

Reactie: "Hi Franka,
Heel veel dank voor deze fijne doeltreffende oefeningen. Ik heb de eerste 5 oefeningen gedaan en ik voel de energie aan de binnenkant van de bovenarmen vloeien, het is heerlijk, nogmaals dank. Deze oefeningen blijven dicht bij mij en ik ga ze delen met geïnteresseerden in mijn omgeving."


Do-In les
Voel je soepel en ontspannen

Afbeelding Do-In yoga
Klik HIER voor meer informatie.
Een gratis proefles is mogelijk.



Nieuwe workshop:
Onderweg naar je Ikigai


Laat je passie, levensmissie, beroep en roeping samensmelten tot iets nieuws wat jou energie geeft en blij maakt.



Klik HIER voor meer informatie.


Yoga-Relaxdag

ontspanning, uitrusten

Klik HIER voor meer informatie over deze unieke dag.


Boeken die energie geven
Boekentips