Stress: hoe kom je snel tot rust?

 
 
Laatst las ik: “Stress is een keuze”.
 

Inderdaad heb je hierbij wel een keuze: laat je stressgevoelens overheersen of probeer je hier op een andere manier mee om te gaan?
 

Hoe je je voelt als je gespannen bent, kan per persoon verschillen: hartkloppingen, snelle hartslag, droge mond, zweten, stotteren, hoofdpijn, buikpijn, rugpijn, noem het maar.
 

Sommigen voelen dit allemaal minder of herkennen deze gevoelens niet goed en gaan maar door, totdat ze uitgeput zijn en niet meer kunnen.
 

Als je weet hoe je met je stressgevoelens kunt omgaan, hoef je het niet zo ver te laten komen. Er is inmiddels veel bekend over de nadelige gevolgen van langdurige en chronische stress en die effecten willen we graag voorkomen, tenminste ik wel!
 

Hieronder vind je een manier om jezelf tot rust te brengen en je ademhaling te kalmeren. Dit kun je twee of drie keer per dag doen gedurende een paar minuten. Hoe langer je het volhoudt om het dagelijks te doen, hoe beter.
 

Het is natuurlijk fijn en handig als je weet hoe je je stressgevoelens snel kunt verminderen, maar ook heel belangrijk is de vraag: Wat geeft jou stress? Welke gedachten en gevoelens spelen er op de achtergrond mee die invloed op je hebben? Wat geeft je lichaam aan op deze manier? De stressvolle situaties en gevoelens kunnen je ook iets over jezelf vertellen en je een opening bieden om er iets van te leren.
 

Deze vragen zijn voor de langere termijn, om te overdenken als je niet meer zo gestressed bent ….

Om jezelf tot rust te brengen en de stress te kalmeren, voor de korte termijn:
 

Ga rustig zitten, met een rechte rug en je voeten plat op de grond. Sluit je ogen en probeer via je voetzolen een verbinding te maken met de yinenergie van de aarde. Zo plaats je jezelf weer in het hier en nu. Zet dan je handen en je vingers tegen elkaar en zet de toppen van je wijsvingers heel zacht precies tussen je wenkbrauwen.
 

Adem diep in en recht je rug, terwijl je de hele tijd het acupressuurpunt tussen je wenkbrauwen vasthoudt. Bij de uitademing buigt je hoofd weer een beetje naar voren. Dit kun je gerust 10, 15 of 20 keer doen, net zolang tot je je rustiger voelt. Je kunt als je wat kalmer bent geworden, je intuïtie vragen wat je op dit moment nodig hebt.

 

Daarna kun je je pols een tijdje vasthouden. Houd je duim tegen de binnenkant van je pols en je andere vingers tegen de buitenkant van je pols en adem rustig door. Doe hetzelfde daarna ook aan de andere kant. Dit kun je ook gemakkelijk doen als je in de trein zit, of naar de televisie kijkt …

 

Veel succes ermee en als je vragen hebt, stel ze gerust, hier of op Facebook. Ik geef er altijd persoonlijk antwoord op.
 

“At the center of your being you have the answer; you know who you are and you know what you want.”
>Lao Tzu

 





Gratis E-Book
Meld je snel aan


Klik HIER
om je aan te melden voor de nieuwsbrief en ontvang dit gratis Ebook.

Reactie: "Hi Franka,
Heel veel dank voor deze fijne doeltreffende oefeningen. Ik heb de eerste 5 oefeningen gedaan en ik voel de energie aan de binnenkant van de bovenarmen vloeien, het is heerlijk, nogmaals dank. Deze oefeningen blijven dicht bij mij en ik ga ze delen met geïnteresseerden in mijn omgeving."


Do-In les
Voel je soepel en ontspannen

Afbeelding Do-In yoga
Klik HIER voor meer informatie.
Een gratis proefles is mogelijk.



Nieuwe workshop:
Onderweg naar je Ikigai


Laat je passie, levensmissie, beroep en roeping samensmelten tot iets nieuws wat jou energie geeft en blij maakt.



Klik HIER voor meer informatie.


Yoga-Relaxdag

ontspanning, uitrusten

Klik HIER voor meer informatie over deze unieke dag.


Boeken die energie geven
Boekentips